Hranjenje skakalnih konj

 

Pravilno hranjenje skakalnega konja lahko optimalno poveča zmogljivost vašega konja. Govorili bomo o tem, kako lahko vi izboljšate zmogljivost konja skozi prehrano, ki vključuje faktorje kot so energija, utrujenost, toplota, olje, beljakovine, nalaganje glikogena, vlaknine, tehnike hranjenja in okrevanje mišic.

 

Energija

Je enoten faktor, ki v veliki verjetnosti vpliva na zmogljivost. Zahteva po energiji je odvisna od : tipa, hitrosti in količine dela, kondicije konja, zmogljivosti jahača in vplivov okolja.

Objavljena navodila o hranjenju so samo dober začetek, dobro oko človeka, ki hrani konja, pa določi ali konj dobi dovolj energije.

Konj energijo uporablja na dva načina:

  1. Med nizko intenzivnostjo dela, mišice pretvorijo glukozo v energijo s pomočjo kisika – to imenujemo aerobno delo. Aerobno delo lahko vzdržujemo za daljša obdobja.

  2. Med visoko intenzivnostjo dela, mišice porabijo energijo tako hitro, da je aerobna dobava energije presežena in glukoza mora biti spremenjena v energijo brez prisotnosti kisika. To imenujemo anaerobno delo. Anaerobno delo lahko traja le kratek čas in rezultat je proizvodnja mlečne kisline. Skakalni konji del svoje energije porabijo anaerobno.

 

Med nizko intenzivnostjo s podaljšanim delom (aerobno), se utrujenost pojavi zaradi izčrpanosti energije in pregrevanjem. Med visoko intenzivnostjo (anaerobno) se utrujenost pojavi zaradi nabiranja mlečne kisline in energijske izčrpanosti.

 

Utrujenost

Utrujenost se pojavi, ko pade nivo glukoze in se dvigne nivo mlečne kisline – obe pa zmanjšata delovanje mišic. To še dodatno obremeni tetive, sklepe in kosti – poveča verjetnost padcev, zlomov in ostalih poškodb. Če hranimo tako, da povečamo aerobno in anaerobno energijo, potem lahko odložimo nastop utrujenosti – ker se konju ne bo treba zanašati na procese, ki povzročajo utrujenost. Strategije hranjenja bi morale povečati glukozo v krvi in mišicah in nasloviti proizvodnjo toplote.

 

Nalaganje glikogena

Številne študije so pokazale, da lahko z manipuliranjem hrane povečamo glukozo v mišicah. Znanstveniki so odkrili, da z zmanjšanjem fermentnih polisaharidov (surova žita) ki preidejo v debelo črevo, lahko povečamo dostopnost glukoze tekmovalnih konj. Toplotno obdelana žita so priporočljiva za konje, ki potrebujejo več kot 3kg žitne hrane na dan, tiste, ki so nagnjeni k nedeljskim boleznim in ko želimo zmanjšati kopičenje toplote.

 

Toplota

Toplota prav tako pripomore k utrujenosti. Da se ohladi s potenjem, mora konj preusmeriti kri iz mišic in jo poslati v kožo. S tem se zmanjša pretok krvi v mišicah in s tem pade nivo kisika in glukoze, dvigne pa se nivo kisline – nastop utrujenosti. Toplota, ki se proizvede med delom mišic se lahko zmanjša s hranjenem visoko prebavljivih, z visokim deležem oljnih diet in zmanjšanjem količine beljakovin. Zmanjšanje toplote, ki nastane med metabolizmom se lahko doseže z uporabo hrane, ki je visoko prebavljiva v tankem črevesju in s tem znižamo količino, ki je fermentirana v debelem črevesju.

 

Hranjenje olja

Olje zagotavlja hladno in enakomerno dobavo energije – konju omogoča ohraniti raven glukoze. To glukozno varčevanje odlaša nastop utrujenosti.

 

 

Vlaknine: težni hendikep ali rezervoar za tekočino in elektrolite?

S spreminjanjem količine vlaknin, lahko spremenimo obe, sestavine in težo vsebine v črevesju. Vsak kg vlaknin drži 6-8kg vode in elektrolitov v črevesju. Ta dodatna voda se lahko uporabi, ko pade nivo telesnih tekočin med potenjem. Med skakanjem je ta dodatna teža prisotna kot dodatna obtežitev, ki jo mora konj prenašati preko ovir. Vlaknine tako lahko omejimo na minimum 1,5% telesne teže nekaj dni pred tekmo, da zmanjšamo težni hendikep in balast v črevesju.

 

Kdaj hranimo vlaknine

Nedavne raziskave so pokazale, da hranjenje sena in žit ob istem času, zmanjša prebavljivost škroba v tankem črevesju in zmanjša pline, toploto in proizvodnjo kisline v debelem črevesju. Predlagano je torej, da se seno hrani vsaj 2 uri pred ali 2 uri po hranjenju s koncentrirano hrano.

 

Čas hranjenja

Koncentrirana hrana naj se hrani vsaj 4 ure pred tekmo in v obroku, ki ni večji od 2kg za 500kg konja. Krvna glukoza je najnižja 90 minut po hranjenju. Če konj med tem časom dela, bo utrujenost nastopila hitreje zaradi nizke krvne glukoze.

 

Okrevanje mišic

Težki treningi in tekme povzročijo poškodbo mišic zaradi mlečne kisline in/ali prevelikih naporov. Intenzivno delo je kataboličen proces, ki vključujejo razgradnjo telesnih zalog. Z dovajanjem pravilnega ravnotežja oglikovih hidratov, določenih amino kislin in antioksidantov po napornem treningu, lahko katabolično stanje vklopimo v anabolično (obnova tkiva) stanje, in s tem omogočimo mišicam hitrejše obnavljanje in odzivnost na delo.

Veterinarske raziskave kažejo na to, da kar je v koritu, vpliva na zdravje in zmogljivost konja.